Källkritikens dag

13 mars, källkritikens dag. 
 
Av en slump hittade jag mitt namn i Jack Werners bok "Jag skiter i att det är fejk, det är förjävligt ändå". Han skriver om myter på nätet, fejkade berättelser och vikten av källkritik. Han tar bland annat upp det som hände mig under 2016, där Eskilstuna-Kuriren publicerade en falsk debattartikel i mitt namn. Utan att ens kolla upp om det verkligen var jag eller ej som hade sänt in debattartikeln med innehållande av åsikter långt ifrån mina. 
 
Jag har valt att inte prata om denna händelse eftersom det tog väldigt mycket kraft från mig och förstörde mitt psyke, eftersom jag också i samband med det fick uppleva näthat som inte hände bara via sociala medier utan också via telefon och brev. 
 
Tänk vad mycket som skulle kunna förändras om folk läste på mer och kunde vara mer källkritiska. 
 
Därför vill jag rekommendera er att läsa denna bok och påminnas om att vara mer källkritiska.
 
 
Fredliga hälsningar, Sümeyya G ♥

Kommentera här: