Min kropp, mitt val, min slöja, min tro

För 8 månader sedan valde jag att börja bära slöja.
 
Precis som ”Jaian” i artikeln http://www.expressen.se/kvallsposten/slet-av-jaians-sloja--och-skrek-ak-hem/ 
fick jag höra en man, som skrek åt mig ”arabjävel, åk hem!”
 
Jag blev väldigt chockad, eftersom det endast hade gått 2 veckor, efter att jag hade valt att bära slöja. Visste inte hur jag skulle reagera; Skulle jag svara hej på dig med, det är inte så trevligt att skrika åt folk. Jag är inte arab. Jag är 3:e generationssvensk, har turkisk ursprung. Sverige är mitt hem. Sverige är mitt land, precis som det är ditt land men jag valde att va tyst och gå därifrån.
 
Detta är en väldigt ovanlig situation för mig eftersom jag alltid har kommenterat/agerat när jag ser orättvisor ute i samhället, men just denna gång var det annorlunda, eftersom jag nu hade slöja, visste inte hur jag skulle reagera. Jag blev rädd och tyst.

Så varför valde jag att bära slöja? Jag blev trött på att leva i ett samhälle där media smutskastar islam och muslimer dagligen, att extremister och terrorister associeras med islam, trotts att detta inte är vad islam handlar om. Islam är en religion som är för fred, rättvisa och jämställdhet.

Jag var 14 år gammal då jag blev intresserad av islam och på rasterna så sprang jag hem för att be, jag hade bestämt mig att jag skulle börja bära slöja när jag börja gymnasiet, men det blev inte så eftersom jag inte vågade. Ingen av mina kompisar var muslimer och jag var den enda med utländsk-härkomst bland mina vänner, så jag började fundera på vad mina vänner skulle säga? Hur skulle det gå? Jag var inte tillräckligt stark nog att göra det jag ville allra mest.

Jag började gymnasiet och gick på estet,teater-programmet och precis som alla andra 18 åringar så handlade numera livet om att bara ha "kul". Teater och scenen var mitt allt och efter gymnasiet var min dröm om att börja studera på Dramatiska Institutet. Men varje gång jag mådde dåligt så var det koranen jag läste och allt blev bättre då.

Efter gymnasiet fick jag chansen att åka på pilgrimsresa ”Umrah” till Medina och Mekkah! Mitt livs bästa upplevelse, kände harmonin och kärleken från islam.
Men när jag kom tillbaka så var jag fortfarande rädd för att ha på mig slöja, sen sa jag till mig själv vad jag än gör, kommer det alltid vara någon som är emot mig, mina val och tankar , oavsett vad.
Jag ska kunna gå ut hur jag vill, det här är min kropp och mitt val.
 
Juni 2013 gjorde jag mitt bästa val, att börja bära slöja.

Min slöja påminner mig om min religion varje dag, efter att jag har börjat bära slöja känner jag mig lyckligare och mer självsäker.

Men bäst av allt är att kunna va en förebild åt andra unga muslimska tjejer, och kunna visa de att inget är omöjligt, oavsett vad.
Låt ingen bestämma över din kropp för my body my choice
 
 
Fredliga hälsningar Sümeyya G ♥
 
 
 

Kommentera här: