Februari

 

Historien kommer att förändras när vi kan använda kärlekens kraft. 

– Zahiren, Paulo Coelho.

 

Det här blogginlägget får äran att börja med ett citat från min favorit författare Paulo Coelhos bok: Zahiren.

I det här blogginlägget får ni läsa om min februarimånad, inte en favoritmånad men ändå en helt okej månad.

 

Den här månaden blev det att besöka familjen i Borås, partistyrelsemöte i Stockholm samt dialogkonferens med MP i Malmö.

Den här månaden blev det även mycket tentapluggande, möten med MP Halmstad, Röda korsets ungdomsförbund, muslimska fredsrörelsen (SMFR) och en mysig filmkväll med  bästa vännerna, Fanny Karlsson och Semra Redzepagic.

 



Vi börjar med första veckan i februari, alltså vecka 5.

 

Veckan började lugnt med löpning och pilates, då jag även hann med att lyssna på massa olika podcast, underbart att kunna börja månaden lugnt och utan någon stress!

 

Tisdagen blev det att vakna klockan 08.30 som vanligt och svara på mejl och därefter högskolan. På tisdagskvällen blev det även att delta på RKUF Halmstads medlemsmöte.

 

Onsdagen och torsdagen var det ingen skillnad från tisdagen, men på onsdagskvällen var det styrelsemöte med SMFR Halmstad, då vi samlades hos mig och jag bjöd även på en god sockerfri äppelpaj! Torsdagskvällen blev det att delta på möte med fullmäktigegruppen från partiet.

 

Fredag morgon blev det att ta tåget till Borås, för att besöka päronen samt jobba! På fredag eftermiddagen fick jag hoppade in som förskolevikarie, vilket var väldigt trevligt att komma tillbaka till förskolan speciellt då ett av barnen från förskolan blev så glad av att se mig och hoppade och ropa ”Meya, Meya, Meya” och därefter gav mig en kram! På fredag kvällen åkte jag och storasyster till päronen och som vanligt så hade vi tacofredag hemma!

 

På lördag kvällen fick päronen gäster, så det blev att hjälpa till med att städa och laga maten tillsammans med hela familjen och därefter så åkte vi syskonen vidare hem till min lillebror Boran och kolla på film och åt massa gott (sockerfritt såklart)! Vi saknande dock Pembe som numera bor i Istanbul.

 

 

 

Vecka 6 blev det att tränaplugga och 3 möten att delta på under veckan. 

 

Måndag kvällen hade vi medlemsmöte med MP Halmstad, vi välkomnade även en ny medlem som tidigare tog kontakt med mig via Facebook då hon ville engagera sig i MP. Härligt att se nya ansikten i partiet! 

 

Tisdagen blev det att träffa Semra på högskolan för att plugga tillsammans och eftersom det var fettisdagen så blev det självklart att köpa semlor, så gott! Dagen därpå på onsdagen hade vi årsmöte med SMFR Halmstad (som ni kan läsa mer om i mitt förra blogginlägg). 

 

På torsdagen den 11 februari började dagen med att ringa och sjunga för storasyster Pembe eftersom hon fyllde år!

 

Senare på torsdagskvällen kom Fanny på besök från Skövde och sov över hos mig. Kul att ha Fanny på besök, men jobbigt när ens bästa vän inte längre bor i samma stad som en själv längre så man får försöka sammanfatta allt som har hänt när man ses igen efter 1 månad! Dagen därpå, fredag morgon gick vi upp tidigt klockan 07.30, då vi båda behövde hinna med allt pluggande och möten!

Senare på kvällen kom även Semra hem till mig, vilket gjorde fredagskvällen perfekt! Under kvällen såg vi även filmen Life partners (https://www.youtube.com/watch?v=AgCPs6iKF2w), en film om vänskap och relationer, en väldigt fin, realistiskt och rolig vänskapsfilm som jag verkligen rekommenderar! Det blev helt enkelt en fantastiskt bra och mysigkväll med bästa vännerna!

 

Eftersom Fanny och Semra är morgonmänniskor, så började vi dagen men en god frukost klockan 08.30 på lördagen och sedan gick vidare till högskolan för att plugga, vi var dock inte så fokuserade på morgonen, så det blev att vi dansade runt i en timma på högskolan! Även Mange kom för att plugga ihop med oss, efter att han hade sett Semras alla snapchats videos. Senare på eftermiddagen fick vi säga hejdå till Fanny då hon skulle vidare och på kvällen blev det kvällspromenad med Semra!

 

Söndagen hade vi i MP Halmstad årsmöte, då jag även fick förtroendet att fortsätta som styrelseledamot. Därefter blev det telefonintervju med riksvalberedningen och på kvällen blev jag bjuden på bio-dejt med Semra! Filmen vi kollade på var, How to be singel (haha), hade inga höga förväntningar om filmen, men den var en riktigt bra film, så den rekomenderar jag med!

Bild från medlemsmötet med MP Halmstad och bild från årsmötet med SMFR Halmstad. 

 

 

Magnus och Semra låtsas att plugga och Fanny pratar i telefon med en telefonförsäljare.

 



 

Vecka 7. Stress, stress och stress! Den här veckan blev det mycket valberedningsarbete för RKUF Halmstad, läsa igenom propositioner, motioner och protokoll inför partistyrelsemötet samt att hinna klart med att skriva en inlämning! 

 

Tisdagen blev det att delta på RKUF Halmstad medlemsmöte, då vi bland annat planerade kommande aktiviteterna för RKUF Halmstad. På mötet fick vi även tala engelska då många av de frivilliga kommer från Syrien och talar engelska. Jag sammanfattar mötet med tre ord: kul, effektivt och hoppfullt!

 

På torsdagen blev det att delta på RKUF Halmstad årsmöte, då jag även presenterade valberedningens förslag. Mötet tog slut vid 21-tiden och därefter blev det att cykla snabbt hem och skriva klart min inlämning.

 

Klockan 04.30 tog jag mig till tåget, för att åka vidare till Stockholm för partistyrelsemöte. Under tågresan kände jag mig yr och varm och började kräkas, det kom så plötsligt men efter att jag somna och tog mina tabletter blev det bättre och kunde delta på mötet! Ett tips till mig själv är att jag måste sova ordentligt innan jag åker någonstans, speciellt när min kropp alltid reagerar på det viset då jag inte har sovit tillräckligt.

Mötet tog slut vid 19-tiden och därefter hann jag med att träffa Saini över en mysigmiddag på fredagen!

 

På lördagen hade vi möte från 09.00 till 18.00 och direkt efter mötet blev det att åka hem till Halmstad, kom hem innan tolv tiden, så söndagen blev det att ta en sovmorgon till klockan 10-tiden och senare på kvällen blev det tentapluggande inför omtentan den 5 mars! 

Bild från RKUF Halmstads årsmöte och en bild på styrelsen. 
 
 
 
 

Vecka 8 blev det att endast tentaplugga inför omtentan den 5 mars.

 

Onsdag blev det läkarbesök och därefter förmöte tillsammans med femklövergruppen från utbildnings-och arbetsmarknadsnämnden. Fredagen blev det att läsa inför dialogkonferensen och därefter telefonmöte med partistyrelsen.

 

På lördagen åkte jag ner till Malmö för att delta på dialogkonferensen med Mp. Det var 1 konferens på 3 olika orter, man kunde även delta på konferensen digitalt. Konferensen var till för att ha en dialog med alla medlemmar samt hitta konkreta politiska åtgärder för ett humant flyktingmottagande. Om hur vi kan ge flyktingar förutsättningar att etablera sig, få arbete eller utbildning och bostad så snabbt som möjligt etc. 

 

Ibland kan det vara extra jobbigt med politiken och framförallt vissa beslut man tar, vilket också blir att man tappar hoppet ibland. Men efter att ha deltagit på dialogkonferensen och set hur många vi är som tror och vill jobba för en bättre grönare politik, för en human flyktingpolitik, så fick jag mer kraft och hopp om att fortsätta, för det nu som vi behöver engagera oss som mest. För en bättre politik, för ett bättre samhälle för alla!

 

Söndagen valde jag att börja dagen lite senare med en brunch och resten av dagen blev det att läsa handlingar inför måndagen och senare på kvällen var jag på möte med fullmäktigegruppen tillsammans med MP Halmstad.

 

Sista dagen i februari, måndag den 29 februari blev det en heldag med kommunpolitiken! Det börjades med verksamhetsbesök på Sannarpsgymnasiet, då vi fick träffa skolledningen, lärare och elever. Direkt efter verksamhetsbesöket hade vi nämndmöte med utbildnings och arbetsmarknadsnämnden och därefter blev det kommunfullmäktigemöte. Kom hem vid 23-tiden och sen så var februarimånaden för 2016 slut! Det finns väldigt mycket att skriva om efter den här dagen (framförallt om skolpolitken) men det får blir att skriva i ett annat blogginlägg framöver förhoppningsvis när jag har mer tid! För nu behöver jag gå vidare till mitt tentapluggande.

 

Allt gott!

 

Fredliga hälsningar, Sümeyya Gencoglu ♥ 

 


 


 

Kommentera här: