Öppna fler dörrar till Sverige!

Vad är det för samhälle vi lever i? Jag är så trött på detta egoistiska samhälle vi lever i! Vi har ett rasistiskt parti i riksdagen, SD.. Ett parti som en del av svenska folket har röstat på..Varför?

 

Jag undrar verkligen vad folk tänker på när de röstar på Sverigedemokraterna. Tänker de ens innan de röstar? Vad är det som lockar de att rösta på SD? Hört en del som säger ”nja men SD har bra invandrarpolitik, de tar upp problemet vi har i samhället och vågar prata om det” Say whaaaat? BRA INVANDRARPOLITIK?! SD's enda svar är ju ”Det är invandrarnas fel”

 

Hm vilka invandrare pratar de om?

 

De som kom till Sverige vid 50-60-talet från Turkiet och Grekland för arbetskraftsinvandring, då tex många svenskar flyttade till USA.. Sååå pratar de om oss tredje generations svenskar? Är det för att tex min mormor och morfar har varit med och hjälpt till för att bygga upp vårt land Sverige?

 

Eller är det flyktingarna som SD inte vill ha i Sverige? De som får fly för att kunna överleva, de människor som har förlorat familj och vänner, kanske blivit tvingade eller tvungna att hålla i vapen. Blivit misshandlade eller våldtagna MEN trots det lyckas de ta sig till Sverige (DE MÄNNISKORNA ÄR MINA HJÄLTAR SOM KLARAR AV DET).

 

En del får fly med båtar, buss, lastbil tillsammans med massa andra människor, precis som de! De kommer med hopp, om att äntligen kunna leva i fred. Vi kommer aldrig kunna förstå dessa människor som kommer från krig och har upplevt detta! MEN för det kan vi inte blunda och säga ”nej de passar inte in i vårt samhälle” eller ”de ser inte ut som oss” nej, men det är VÅRT ansvar att hjälpa dessa människor, vi kan hjälpa dessa människor att få ett nytt gott liv med nya minen och en bra framtid.

 

Sen har vi också många från andra länder som inte kan leva i de länder de kommer ifrån, just pågrund av deras politiska åsikter och därför så söker de sig till Sverige, för att kunna leva fritt och precis som de vill, med vem de vill. Vi borde bli glada att vi bor i ett land som folk väljer att komma till, istället för att va ett land där människor flyr ifrån!

 

Ni som funderar eller känner någon som ska rösta på SD, snälla TÄNK och HJÄLP andra människor istället.

 

Sverige är en av de länder som tjänar mest pengar på vapenexporten (Vi är inte landet lagom, vårt land är med och förstör andra länder).

 

Av 34a av OECD-länder i världen är Sverige sämst på att ge invandrade medborgare ett jobb, vad beror det på?

 

Jag som är ung muslimsk kvinna kommer alltid att få kämpa mer än många andra i samhället, jag får kämpa 100% mer än de i min högskoleklass och mina kolegor på jobbet, just på grund av allt detta! Är detta rättvist?

 

Om du bor i Amerika och är utlänning så är du t.ex. ”afroamerikan” ”svenskamerikan” etc. Du är Amerikan och välkomnad i landet, men i Sverige så räknas man som "svensk" beroende på de hur många generationer man har levt i Sverige, jag kommer aldrig räknas som ”svensk” trotts att mitt modersmål är svenska och Sverige är mitt land. Jag kommer alltid vara tredje generation svensk. Jag tror att det här spelar storroll för att man ska kunna känna att man tillhör samhället och för att man ska kunna känna sig välkommen i ett land och därmed bli acceptera av varandra.

 

Sen tror jag också att det är viktigt att de som studerar på SFI t.ex. behöver se hur det är i arbetslivet i Sverige, genom tex praktikplatser inom förvaltningar, organisationer och liknande. Tycker det är viktigt att våra kommunpolitiker tänker på detta!

 

Jag vill ha ett öppet Sverige!

 

Jag valde att bli politiskaktiv redan när jag var 16 år gammal, för jag tror att vi kan förändra världen till ett mycket bättre samhälle. September 2014 är det val, det gör mig rädd. Mina vänner, jag hoppas att ni LÄSER ALLT om partiet ni röstar på har för åsikter. 

 

Öppna fler dörrar till Sverige! 

 

 
 
Fredliga hälsningar, Sümeyya G ♥

Kommentarer:

1 P i X E L I E - Erica Pettersson:

Jättebra skrivet!
Jag kan inte heller förstå hur någon kan rösta på SD! Och att det var så många som röstade på dem att de kom in i riksdagen är riktigt skrämmande!
Nu är det tack och lov bara månader kvar tills nästa val, och jag hoppas så innerligt att de åker ut så det bara dammar om det!

2 Sümeyya Gencoglu:

Tack så mycket!
Verkligen skrämmande. Ja, hoppas på det!

Fredliga hälsningar Sümeyya G ♥

Kommentera här: