Surprice - Smfr väst

För en lyckad överraskning behövs en bra, men även en rolig planering. 

Det hela började med att Hamdi och jag pratade om att tacka Smfr Väst ordförande Sara Younes för det här året. Vi skapade en chattgrupp på facebook och bjöd in resterande av styrelsen, för att börja planera denna överraskning. 

1. Ta reda på vart personen ni ska överraska ska vara
I vilken stad skulle Sara befinna sig i, det var den stora frågan. Skulle hon vara i Halmstad, Borås eller Göteborg? Detta uppdrag fick Hiba (då hon även är arbetskollega samt släkt till Sara). Under nästan två veckors tid ändrade sig Sara (alldeles för många gånger) om vart hon skulle vara. Det blev inte lätt för oss, så vi fick kalla på hjälp - Saras moster/Hibas farbrors fru. Hiba hittade på om att de hade mycket att göra på jobbet och för att få Sara att stanna kvar i Halmstad fick Sara och Hiba jobba extra på en lördag för denna kväll (hehe). Saras moster sms:ade henne om att de skulle träffas och äta ute på lördag den 20 december. 

 

2. Onödiga diskussioner är ok. 
När jag startade chattgruppen, hade jag bara en regel för chatten ”Inga onödiga diskussioner i denna grupp, endast planering” eftersom vår styrelse är väldigt bra på att babbla om massa annat. Men efter bara några timmar togs denna regel bort, då det helt plötsligt blev: bröllopsplanering för en del, diskussioner om bakelser, om att socker inte är bra, om ekologiska frukter (speciellt bananer), och var man inte inne på chatten på bara några minuter, så missade man ca 150 meddelanden! Det blev väldigt mycket skratt i chattgruppen och jag tror aldrig jag har skrattat så mycket som jag har gjort under dessa dagar. Så, när ni planerar en överraskning, se till att ha kul. Det gör det hela roligare och det blir en minnesvärd planering för er alla!


3. Plats och present 
Att hitta en restaurang som passar 10 personer är inte lätt och det blir även en liten utmaning att hitta rätt ställe som passar alla. Men vi löste det tillslut och bokade bord på Restaurang Lotus i Halmstad. 


Att köpa present och slå in presenter kan vara en av de bästa sakerna jag vet, så det blev att jag och Hamdi fick i uppgift att ordna presenten till Sara. Vi bestämde oss att plantera fem stycken träd i Sydafrika (för en grönare och finare värd) i Saras namn och även andra små presenter köptes som senare samlades i en fin korg. Den stora lärdomen från denna överraskningsplanering var att man behöver vara realistisk när man bestämmer om vilka som ska ordna presenten. Välj inte två personer som bor i två olika städer. Det blev så att jag tyvärr inte hann med att träffa Hamdi innan överraskningen för att köpa presenten och därför fick Hamdi och resterande av göteborgarna från styrelsen ta tag i denna uppgift. Resultatet blev väldigt bra och det är faktiskt så, att det är väldigt sällan som jag säger ok att andra ska fixa presenten, då jag alltid är så petig med att en present ska vara ”perfekt”. Men jag måste erkänna att även om jag inte var med och fixade, så blev presenten väldigt fin! 

 

4. "Surprise"

En timma kvar till överraskningen, började vi planera om vart vi skulle träffas och hur vi skulle göra. Planen blev att Sara och Hiba fick gå in till restaurangen innan oss, men Hibas bil slutade fungera ett tag och Sara bestämde sig att ställa in träffen med hennes moster, som hon då trodde att de skulle träffa. Hiba envisades och bilen började fungera igen och tjejerna gick in till restaurangen och ”väntade på deras moster skulle komma”. Resterande av styrelsen samlades utanför och vi gick till bordet där tjejerna satt. Det tog lite tid för Sara att ta in allt och förstå vad som hände. Det första hon sa var "Va? Men va, jag har inte gjort något, hur kom ni hit” i chock, och så började denna fina kväll.

5. Kvällen 
Det blev en lyckad överraskning med mycket skratt och självklart blev det lite tårar också! 

Utöver att vi tackade Sara så firade vi även SMFR Väst 1 års dag. 

Under ett år har vi i SMFR Väst växt som styrelse samt medlemmar. Vilket känns helt fantastiskt! 

Styrelsen består av en färggladgrupp från åldrarna 17 – 25 år, en styrelse med olika bakgrund och erfaranhet. Vilket gör att vi ser samhället på olika sätt och genom detta blir vi starkare tillsammans och vi kommer fram till mycket mer saker tillsammans. Jag är väldigt glad att få vara en del av SMFR som är en sån fin, inspirerande, öppen och varm organisation! 

 

Jag tror inte jag har skrattat så här mycket på ett bra tag! Glad att styrelsen består av dessa människor (även om jag ibland inte förstår en del i styrelsens skämt och de tycker att mina skämt är lite ”tråkiga”, så tycker jag om dem ändå)!


Under kvällen så pratade jag med Hatice om att hon har väldigt fina ögonbryn och det tyckte hon att jag skulle ha med i min blogg, så självklart glömmer jag inte att nämna detta i bloggen. Hatice du sprider glädje med ditt skratt och du är en väldigt fin tjej utifrån och in! Du och Naimo hör ihop, ni är som piff och puff. Jag hoppas att er dröm går i uppfyllelse, då ni både blir tandläkare i framtiden, som ni önskar att bli. Ni två får styrelsen att le med era berättelser och imitationer! 

Kholoud och Kowser, två väldigt vackra tjejer! Det så kul att se er när ni lyssnar på andra, det märks verkligen att ni tar in allt det man berättar till er. Man vill bara prata mer och berätta mer saker till er när ni två lyssnar på en. 

Det är en konst att lyssna på andra! Kowser under kvällen retade jag dig lite för mycket, men du ska veta att jag endast retas med de personer jag verkligen tycker om och när jag ser dig, ser jag mig själv i dig. 

Hiba du är min #HashtaggForLife vän, du är en grym tjej som kan prata med alla och jag tror faktiskt att det bara är du som förstår min humor (inte många som förstår min sorts humor). Du ser verkligen alla och jag är verkligen glad att ha med dig i styrelsen! 

Mohammed Ali du är en pratglad kille som är fylld av energi som du sprider vidare till andra. Jag hoppas att jag nångon gång ska kunna förstå dina skämt. Att höra dina historier ifrån Angered och Hammarkullen gör mig inspirerad och det får mig att vilja jobba mer politiskt ute i förorten. President Sümeyya hoppas på att vice-president Mohammed Alis dröm går i uppfyllelse om att bli polis i framtiden. Du är väldigt duktig och jag tror att alla är glada att ha med dig i styrelsen! 

Hamdi jag vet inte vart jag ska börja. Du är den finaste tjejen med ett jättestort hjärta! Du är en inspiration och du är otroligt gym med allt det du gör! Du tänker på alla runt om dig. 

Semra jag är så glad att du äntligen är med i SMFR! Du är en fantastisk människa och du kommer alltid vara min lillasyster min bestie. 

Sara du är så himla vacker. Vi var bara fyra personer i styrelsen, när SMFR Väst startades förra året och nu har vi nog lyckats att få världens största styrelse (haha), vilket känns underbart! Med den energin vi fick ifrån denna kväll hoppas jag att vi ska fortsätta med samma energi i många, många år till! 

 

Jag tror jag tappade tråden efter min och Hatices ögonbryn-konversation. Men efter en sån här underbar kväll (där jag nästan fick träningsvärk efter så mycket skrattande) kunde jag inte låta bli att skriva några rader om dessa fina människor i styrelsen! ♥

 

 

Vill du veta mer om SMFR- svenska muslimer för fred och rättvisa, besök gärna hemsidan

http://muslimerforfred.org

 

Fredliga hälsningar, SümeyyaG ♥

 

 
 

 

Kommentarer:

1 Hiba:

#aboowjagtyckerduärrolig #detvarengångtvåmyrorochenstack #svenskhumor #mannenduinspirerarnmeddindrivkraft

Kommentera här: