Mormor đŸ–€

Som om ett helt kapitel i livet har tagit slut. En plats som var den varmaste och finaste platsen, Àr inte lÀngre detsamma. 
 
Den 27e september förlorade vi min Àlskade mormor Pembe Kaplan. Bara 3 Är efter morfars bortgÄng. Saknaden Àr stor! 
 
Hon var en kvinna med ett stort hjÀrta och ville alla vÀl. Mormor betydde mycket bÄde för mig och för mÄnga andra. 
 
Hon var den mest generösa, snÀlla och godhjÀrtade personen. Hon gav inte bara sina barn och barnbarn kÀrlek och omtanke. Hon gav det till alla runtomkring, hon kallades för "Pembe anne" vilket betyder "mamma Pembe" pÄ turkiska. För det var precis det hon var. Hon ville alltid ALLAS bÀsta och man fick heller aldrig tala dÄligt om nÄgon. Hon skulle alltid göra nÄgot eller köpa nÄgot, till de som besökte henne eller som hon besökte. Det var som att hon hade en stor lÄda med presenter hemma, alltid redo! 
 
Det kom plötsligt, ingen av oss var beredda pÄ att vi skulle förlorare henne nu. Men hennes tid var kommen. Innan hon somna in, gick hon upp för att be, sa sin Shahadah och somnade in brevid sin dotter. 
 
Hon var Àlskad av mÄnga.
Kommer sakna hennes fina leende, kramar och pussar. Hon var en underbar kvinna med ett stort hjÀrta! 
 
Vid slutet av 90-talet, valde mormor och morfar efter sina 30 Ă„r i Sverige att flytta till Kayseri. Vilket innebar att vi varje sommar Ă„kte till mormors sommarhus. Huset som
var rosa och kallades för "det rosa huset" precis som mormors namn betyder, rosa. Hade vi tur, sÄ besökte de oss i Sverige, nÀr det var vinter. 
 
Det var det bÀsta med sommrana, vi fick vara med mormor och morfar. Vi fick vÄra favoritrÀtter som de lagade och köpte speciellt till oss barnbarn. Att fÄ springa runt i trÀdgÄrden. Fylld med de röda och rosa rosorna och frukttrÀden. Att fÄ plocka olika sorter av frukter frÄn trÀden och njuta varje sekund. Att fÄ vÀrmas av deras varma kramar. 
 
NÀr vi blev Àldre blev det att lyssna pÄ deras livshistorier. Jag Àlskade det och jag Àr sÄ tacksam över att ha fÄtt uppleva det. Varje sekund av det! De senare Ären blev det svÄrare att sÀga hejdÄ, med tÄrar kramades vi, jag var orolig om hur kommande sommar skulle vara. Mormor blev alltid arg nÀr jag grÀt och sa hejdÄ och sa; grÄt inte, dÄ kommer jag grÄta. SÄ dÄ fick jag bita ihop, precis som nu. 
 
En plats som var den varmaste och finaste platsen dÄ, Àr inte lÀngre detsamma, utan mormor eller morfar. Ett kapitel i livet har tagit slut och nu Àr det bara minnen kvar... 
 
Älskade Ă€lskar mormor, saknaden Ă€r enorm. Mekanın cennet olsun canım anneannem, Pembe annem. 
 
(null)
 
(null)
 
 

Kommentera hÀr: